Włosi i dom: jak zmieniły się poglądy na wybór domu po covid

Wraz z pandemią i blokadami Włosi nauczyli się patrzeć na swój dom innymi oczami. Praca zdalna, zielona przestrzeń, zrównoważony rozwój i technologia. Te cechy weszły w życie Włochów i przez długi czas pozostaną jednym z priorytetów w zrozumieniu domu. Coraz więcej Włochów zamierza wprowadzić się do ich domu w ciągu najbliższych 4 lat. Jeśli w 2019 r. w czasach przed pandemią odsetek ten sięgał 22%, to w 2021 r. sięga 26%, co jest równoznaczne ze wzrostem o 2 mln osób. Lockdown jest czynnikiem, który pobudził to pragnienie: 53% osób, które zamierzają wprowadzić się do domu w ciągu najbliższych czterech lat.

Jakie warunki decydują o wyborze domu?

Dom z otwartą przestrzenią i terenami zielonymi

Pandemia przeorientowała kryteria, które należy wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu nowego domu. Zmuszeni miesiącami do mieszkania w domu, Włosi domagają się teraz przede wszystkim otwartych przestrzeni i terenów zielonych, gdzie mogą żyć w kontakcie z naturą. Tym samym dom jest „must-have”: ogrody i tarasy (67%, +9% w stosunku do 2019) oraz obecność zieleni w zasięgu spaceru (65%, przy wzroście o 17% w stosunku do 2019). Niemożność spotykania się z bliskimi i przyjaciółmi z taką samą częstotliwością jak poprzednio, z tego powodu wzrosła wartość relacji międzyludzkich: posiadanie dobrego sąsiada jest dziś bardzo ważnym kryterium dla prawie 3 na 5 Włochów, którzy zamierzają kupić nowy dom.

A także bliskość miejsca pracy (w 2021 jest to bardzo ważne dla 45% badanych). Chociaż są one mniej priorytetowe niż w poprzednich dwóch latach, bliskość transportu publicznego (55%) i dostępność garażu lub miejsca parkingowego (65%) są nadal bardzo ważne dla Włochów szukających domu.

Zielony i zrównoważony dom

Zrównoważony rozwój i zdrowie są teraz bardzo poszukiwane: prawie wszyscy Włosi uważają te pojęcia za ważne, ponieważ są połączeni ze swoim domem, a pandemia, której właśnie doświadczyli, uczyniła zdrowie priorytetem. Pierwsze miejsce zajęło podejście do kwestii środowiskowych: obecnie 2 na 5 Włochów rozważa zakup pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, takich jak samochody, skutery, rowery. Dane te są częścią szerszego kontekstu transformacji energetycznej dla domu i mobilności, coraz bardziej skoncentrowanej na energii elektrycznej i minimalnym wpływie na środowisko.

Lokalne społeczności energetyczne

Włosi wciąż słabo zdają sobie sprawę z tego, czym jest lokalna społeczność energetyczna: tylko 4% zna znaczenie tego wyrażenia. Ale w praktyce, co to jest? Lokalna społeczność energetyczna to stowarzyszenie między producentami a konsumentami, w którym niektórzy użytkownicy zaspokajają część swoich potrzeb energetycznych poprzez własną produkcję – na przykład przy użyciu paneli słonecznych – i odsprzedają energię dostawcy, który redystrybuuje ją do społeczności. Chociaż jeszcze długa droga do tego, aby ten innowacyjny model stał się znany ogółowi społeczeństwa, dzięki świadomości społecznej wielu z nich jest już skłonnych dołączyć do społeczności energetycznej w 64% przypadków.

Praca zdalna, oddzielenie domu od biznesu

Po roku, w którym Włosi odzyskali swoje przestrzenie domowe, aby pogodzić życie zawodowe z codziennym życiem w domu, obiecujący postęp kampanii szczepień daje perspektywę powrotu do biura i pracy na pełnych obrotach po wakacjach. Ale co myślą Włosi, którzy doświadczyli pracy zdalnej? Okazuje się, że 78% respondentów deklaruje gotowość do pracy zarówno w domu, jak iw firmie, 42% chce pracować głównie w firmie, a 36%, przeciwnie, wolałoby to robić w domu. Chociaż preferowanym formatem jest ogólne naprzemienne korzystanie z domu i firmy, prawie 8 na 10 pracowników uważa, że praca w domu to świetna okazja. W ten sposób Twój dom ma nową funkcję, która jest skazana na pozostanie, nawet gdy kryzys Covid-19 zostanie ostatecznie przezwyciężony.

Do tego tematu wrócimy później.