Ulga podatkowa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP): co to jest i jak działa
Na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Made in Italy opublikowano instrukcje dotyczące możliwości uzyskania ulgi podatkowej na umieszczenie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a mianowicie zwrotu kosztów usług doradczych poniesionych w 2024 r. w związku z notowaniem na giełdzie rynki regulowane. Wniosek można złożyć do 31 marca 2025 r. Zastanówmy się, co to jest.
Co to jest ulga podatkowa dla MŚP?
Ulga podatkowa ma na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, które decydują się na wejście na rynek regulowany lub wielostronne systemy obrotu państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Zostało ono wprowadzone ustawą budżetową na rok 2018 (art. 1 ust. 89-92 ustawy nr 205/2017) i jest regulowane rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 23 kwietnia 2018 r. w porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki i Finance, która określiła procedurę i kryteria udzielenia tej pożyczki.
Jak to działa
Zgodnie z Ustawą budżetową na rok 2023 MŚP, które rozpoczną procedurę notowania na rynku regulowanym lub w wielostronnych systemach obrotu UE lub EOG i zostaną dopuszczone do notowania, mogą ubiegać się o ulgę podatkową w wysokości 50% poniesionych kosztów doradztwa, ale nie więcej niż 500 000 euro .
Ponadto tzw. „dekret przedłużający”, przetłumaczony na ustawę nr 18 z dnia 23 lutego 2024 r., przedłużył ważność środka do dnia 31 grudnia 2024 r. (w tym koszty doradztwa poniesione do tej daty w związku z notowaniem na giełdzie w 2024 r.). Dlatego firmy mogą ubiegać się o ulgę podatkową w wysokości 50% do maksymalnej kwoty 500 000 euro. Kredyt może zostać udzielony na pokrycie następujących rodzajów usług doradczych:
- Usługi mające na celu rozpoczęcie procesu notowania i przygotowanie do niego, takie jak wdrożenie i utworzenie systemu kontroli zarządczej, pomoc w opracowaniu biznesplanu, wsparcie na wszystkich etapach przygotowania do notowania na rynku docelowym.
- Usługi świadczone na etapie zatwierdzenia do notowania i mające na celu potwierdzenie spełnienia przez spółkę wymogów związanych z notowaniem i późniejszym utrzymaniem się na rynku.
- Usługi niezbędne do plasowania akcji wśród inwestorów.
- Doradztwo przy rewizji sprawozdań finansowych i sporządzaniu raportów, w tym finansowe due diligence.
- Pomoc w przygotowaniu dokumentów notowań i prospektów emisyjnych lub dokumentów do zaoferowania inwestorom kwalifikowanym.
- Doradztwo w kwestiach prawnych, podatkowych i umownych związanych z procedurą notowań giełdowych, w tym analiza dokumentów informacyjnych, due diligence prawno-podatkowe oraz kwestie ładu korporacyjnego.
- Usługi komunikacyjne zapewniające maksymalną widoczność firmy, takie jak komunikaty prasowe, wywiady, wydarzenia i prezentacje dla społeczności finansowej.
Jak aplikować
Wnioski można składać od 1 października 2024 r. do 31 marca 2025 r. w przypadku notowań zakończonych w 2024 r. (w przypadku kosztów doradztwa poniesionych do 31 grudnia 2024 r.). Zgłoszenia należy przesyłać na adres e-mail: dgind.div05@pec.mimit.gov.it .